Vida Ági Pozitív Gyermeknevelés Expot szervez

2016. október 02. 14:11

Vida Áginak megint sikerült valami nagyon újat és nagyot szólót kitalálnia: ezúttal egy nagyszabású rendezvényt szervez a pozitív gyermeknevelés témája köré. Őt kérdeztük az ötletről, a megvalósításról és a lehetséges folytatásról. Interjú.

2016. október 02. 14:11
Admin
Vida Ágit, a legnépszerűbb magyar babapszichológust (a Kismamablog alapítóját, a Babapszichológia és az Anyapszichológia című bestseller könyvek szerzőjét) és üzletasszonyt (a Gazdagmami honlap alapítóját, számos női vállalkozási tanfolyam és könyv szerzőjét, az Év Anyavállalata díj megalapítóját) nem kell bemutatni talán még a Mandiner férfiolvasóinak sem.
 
Kezdjük a legelején. Mi az a pozitív gyermeknevelés és miért olyan jó?
 
A pozitív gyermeknevelés fogalma olyan módszereket foglal magában, amik úgy nevelik a gyermeket, hogy az az önbizalmára, az érzelmi fejlődésére is pozitív hatással legyen. Az elmúlt évtizedekben számos kutatás mutatta ki, hogy a hagyományos tekintélyelvű, azaz az elsősorban szülői tekintéllyel, a büntetéssel operáló nevelés rossz hatással van a szülő-gyermek kapcsolatra, szorongást, önértékelési zavarokat okoz a gyermekben, illetve ami talán a legfontosabb: mivel a gyerek ilyenkor a büntetéstől való félelmében nem teszi meg, amit nem szabad, a gyermeket lázadásra készteti és amikor senki nem látja, akkor kipróbálja, megteszi a tiltott dolgokat – ez pedig később súlyos problémákhoz vezet és számos veszélyhelyzet forrása is lehet.
 
Milyen személyes kötődésed van ehhez a témához, miért foglalkozol vele?
 
A hozzám forduló szülőknél évek óta azt tapasztalom, hogy nagy feszültség van bennük a nevelési módszerekkel kapcsolatban. Ennek az az oka, hogy míg a nagyszüleik még tekintélyelvűen neveltek, addig az ő szüleik már sok szempontból más értékeket adtak tovább (hiszen ők a hetvenes években voltak fiatalok, a hippi-generációhoz tartoznak), lázadtak a saját szüleik ellen is, ezért bár továbbvitték a tekintélyelvű nevelési mintát, már sokkal lazábban vették a szabályokat és mivel elfoglaltabbak voltak, ezért egyben engedékenyebbek is lettek. Ebben a generációban jelentek meg az első „kulcsos” gyerekek, egyre több gyereknek váltak el a szülei.
 
Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy az értékrend is hatalmas változáson ment át az évtizedek alatt, hiszen a mai szülők szüleinek a rendszerváltás alaposan átrendezte az életét. A mai szülők tehát új módszereket keresnek. Egy saját néhány évvel ezelőtti kutatásunkban 12 ezer szülő nevelési szokásait térképeztük fel, ott derült ki, hogy a szülők 36%-a az engedékeny nevelési stílust követi, több mint fele pedig az ún. lelkizős stílust, azaz fontos számára, hogyan érzi magát a gyerek, szeretné őt erősíteni, biztatni, szeretné vele megtartani a jó kapcsolatot. Büntetni tehát nem szeretnének, azonban azzal már bajban vannak, mit tegyenek helyette. A legtöbben próbálnak beszélni a gyerekkel, érvekkel hatni rá, ami vagy beválik vagy nem. Nekik szeretnék segíteni ezzel a rendezvénnyel.
 
 
Miért éppen expot szervezel erre a témára? Van erre igény ma Magyarországon?
 
Az elmúlt években egyre többen olvassák az ilyen témájú cikkeimet, rengeteg kérdést kapok, ami pozitív gyermekneveléssel kapcsolatos, a tréningjeimen is mindig hatalmas az érdeklődés a téma iránt, ezért gondoltam úgy, hogy jó lenne sokkal szélesebb teret adni ennek a témának.
 
Az expo nemcsak a pozitív gyermeknevelésről szól, hanem egyéb, ma még alternatívnak számító nevelési elvekről, mint válaszkészség és kötődés, alternatív oktatás (azon belül otthonoktatás), önismeret, természetes megoldások a babaápolásban, alternatív fejlesztés. Hogyan kapcsolódnak össze ezek a témák?
 
Szerencsére egyre több szülő neveli tudatosan a gyermekeit. Ebbe nem csak az tartozik bele, hogy olvas, tanul a gyermeknevelésről, képzi magát, hanem az is, hogy tudatosan válogatja meg azokat a termékeket, amiket megvesz a gyermekének. Igyekszik az egészséges, természetes megoldásokat megtalálni, nem a divattal menni a gyereknek megvásárolható játékok területén. Az alternatív oktatásra is egyre nagyobb az igény, aminek nem csak az az oka, hogy a szülők maguk is sok negatív élménnyel rendelkeznek az iskolás éveikből és a gyermeküknek jobbat szeretnének, hanem azért is, mert az állami oktatás területéről annyi rossz élményt szereznek vagy rossz tapasztalatot hallanak. Egyre nő az otthon tanuló diákok köre, az internetes közösségekben is sokan érdeklődnek eziránt. Sorra alakulnak a tanulócsoportok, szülők szerveznek a saját gyermekeiknek alternatív módszerekkel működő óvodákat, iskolákat. Ezeknek a lehetőségeknek a sokszínűségét és a velük kapcsolatos szülői és tanári tapasztalatokat szeretnénk megmutatni az alternatív oktatás kerekasztalon.
 
Milyen előadások lesznek, mi alapján választottad ki a szakmai előadókat?
 
Azokat a szakembereket kerestem meg elsősorban, akikről tudom, hogy kifejezetten a pozitív, kapcsolatra építő nevelési elveket részesítik előnyben és ezek alapján segítenek vagy oktatnak. Az elmúlt években jó pár civil szervezet alapult ezeknek a módszereknek a terjesztésére, a szülők támogatására, ezeknek az alapítóit, szakembereit hívtam meg, illetve olyan a pszichológusokat, trénereket, akikről tudom, hogy sokat tettek eddig is a pozitív gyermeknevelés ügyéért.
 
 
A kerekasztal beszélgetéseken kik vesznek részt és miről lesz szó?
 
Az alternatív oktatás kerekasztalnál elsősorban az volt a szempont, hogy mindenféle módszerből, lehetőségből mutassunk egy kicsit. Meghívtunk egy anyukát, aki nem talált a közelben Waldorf óvodát, ezért összeszervezte a hasonlóan gondolkodó környékbeli szülőket, és alapítottak egyet, aztán később iskolát is indítottak – az ő történetük azoknak segít, akiknek lenne igényük az alternatív iskolára, de nincs a közelükben erre lehetőség. Meghívtuk Vekerdy Dánielt is, a Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium igazgatóját, ugyanis sokan aggódnak amiatt, mi lesz az alternatív iskolában tanuló gyerekekkel kamaszkorukban, hogyan alakul majd a továbbtanulás, bejutnak-e a felsőoktatásba. 
 
Meghívtunk egy másik anyukát is, aki nem volt elégedett az állami általános iskolával, ezért az otthonoktatás mellett döntött. Ő elmondja, hogyan is oldják meg ők mindezt és bemutatja a Báró Wesselényi Miklós Általános Iskolát is, számos otthon oktatott gyermek befogadóiskoláját, ahol távoktatási programmal segítik a gyerekeket és a szülőket a tanulásban. Elhívtuk Dobos Orsolyát is, az Alapítványi- és Magániskolák Egyesülete alternatív tagozatának vezetőjét, akinek nagy rálátása van a jelenleg működő alternatív iskolák és tanulócsoportok működésére, valamint Hir Tibort a Redland Magániskola és tanulócsoport igazgatóját is.
 
A kerekasztal moderátora Tibenszky Moni Lisa lesz, a Felelős Szülők Iskolájának alapítója, aki gyermekei okán maga is érintett abban, hogy az oktatási intézmény megválasztása során is tudatos döntést hozzunk szülőként.
 
A szakmaiság mellett szórakozást is ígértek. Milyen felnőtt és gyerekprogramok lesznek?
 
A programokat úgy válogattuk össze, hogy minden korosztály találjon szórakozást magának. Ki lehet próbálni az ovistornát, hordozós tornát, lesz éneklős, mondókázós baba-mama foglalkozás és baba-angol, emellett fellép zenés, verses ovis műsorral Mikola Péter, óvodás-kisiskolás mesékkel Hermann Marika meseírónő, lesz néptánc és koncertet ad az Alma Együttes is. Emellett a standokon egész nap  lesz kézműves foglalkozás, társasjáték és számtalan egyéb játéklehetőség kicsiknek és nagyoknak.
 
 
És ha már expo, akkor lennie kell kiállításnak és vásárnak is...
 
A kiállítók között elsősorban azok találhatóak meg, akik egészséges, természetes anyagokból készült termékeket kínálnak. Mosható pelenkák, hordozóeszközök, kézműves termékek, bio élelmiszerek, természetes kozmetikumok, fajátékok, valamint könyvek között lehet válogatni majd.
 
Kiket vártok, azaz kiknek szól a Pozitív Gyermeknevelés Expo?
 
Elsősorban azokat a szülőket várjuk, akik szeretnék tudatosabban, egészségesebben, kiegyensúlyozottabban nevelni a gyermekeiket. További részletek az Expo honlapján
 
Hogyan tovább, ha vége az exponak? Tervezed összeszedni az előadások és a kerekasztal tanulságait? Biztosan sokan vannak/lesznek, akik nem tudtak elmenni, de szívesen hozzáférnének a tudásanyaghoz...
 
A tanulságokról mindenképpen megjelenik majd egy cikk a blogon és rövid videókat is készítünk majd, amik elérhetőek lesznek az esemény oldalán.
 
Mik a további terveid a témában?
 
Mindenképpen szeretnénk a Pozitív Gyermeknevelés Expot ezentúl minden évben megszervezni Budapesten, a vidéken élőknek pedig úgy tervezzük, lokális rendezvényeket fogunk szervezni nagyobb városokban. Ezen kívül készülünk még egy magazinnal és online előadásokkal, webináriumokkal is.
 
Köszönöm szépen a beszélgetést. Sok sikert kívánok a rendezvényhez és a folytatáshoz!
 

    

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drkovax
2016. december 08. 00:15
Ebből lesznek a diszlexia miatt angol írásbeliségből felmentett angol nyelvtanárok, mert nekik megvan hozzá az önbizalmuk ... Mi lenne, ha az önbizalmat a tanulásba (és tanításba !!!!!!!!!) fektetett munkával próbálnánk megalapozni ? Az esetleg érne is valamit...
bölcsuhú
2016. október 06. 15:45
Hülye tyúk! A gyerekre legpozítivebben a sikerélmény hat! Azt kell a szülőknek a megfelelő irányban kanalizálni. - Akarjon tudni s ha akar, akkor a tanulás (ami nehéz szellemi munka!) sem teher lesz, hanem akár élvezetté is válik. - Élvezze az életet, mivel csak egy van belőle mindenkinek. De ehhez az egészségét kell megőrizze 8ergo mozogjon, sportoljon). - Lehetőleg kerülje a konfliktusokat, konfruntációkat ha nem muszáj. Ugyanis az ember közösségi lény, ergo kell tudnia integrálódnia különböző közösségekbe. - Az irigység, egoizmus, öntörvényűség, agresszivitás sajna veleszületett személyi jellegek, de mindenkinek ajánlatos a saját jól megfontolt érdekében kordában tartania őket. - A ma felmagasztalt emberi jogok (így a gyerekek jofgai is!) párban vannak a kötelességekkel. Kötelességek teljesítése nélkül nincsenek jogaid sem! Ezt meg kell tanitani minden gyereknek s minél hamarabb. - A mostani emberi társadalom is hierarchikus felépitésű, felé- és alárendeltségek tömegére épül. Nem lehet mindenkivel szembemenni az autópályán! Az individulalizmusra nevelés káros hatással lesz felnőtt életére, ha nem tud együttélni a párjával, a családdal, a barátokkal, a munkatársakkal, stb. El kell tudni fogadni a főnökök létét is. Nos, a mai szabados gyermeknevelés mindezekben a pontokban hibázik. S ennek az eredményei mostani társadalmi problémák is.
Ellensúly
2016. október 05. 16:21
Expó rövid o-val, pláne toldalékos formában. Atyaég!
Vasvirág
2016. október 05. 15:28
Ne jól élni tanítsuk meg a gyermekeinket, hanem Igaz módon élni! És engedjük, hogy kudarcok is érjék őket!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!