Palkovics: Túlzottan centralizált az oktatási rendszer

2016. március 02. 09:53

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerint a jelenlegi rendszer ugyan túlcentralizált, de legalább nem termel akkora adósságot, mint az önkormányzati fenntartás idején. Viszont a Klik átalakításának illetve az iskolaigazgatók hatásköre terén változtatások szükségességéről is beszélt.

2016. március 02. 09:53

Az oktatásban nem megfelelő a jelenlegi túlcentralizáltság, mert a döntések túl távol kerültek az iskoláktól — jelentette ki az oktatásért felelős államtitkár szerdán az M1 műsorában. Hogy milyen formában alakítsák át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot, azt az oktatási kerekasztalon határozzák meg – közölte Palkovics László.

A politikus hangsúlyozta, hogy a magyar oktatás nincs csődben, szemben a korábbiakkal, amikor az önkormányzati fenntartású iskolák is hozzájárultak ahhoz, hogy 1300 milliárd forintnyi adósságot halmoztak fel a települések. Az adósság egy része nyilván az oktatásból származott – tette hozzá.

Az sem szerencsés, hogy az iskolaigazgatóktól olyan hatásköröket vontak el, amelyek segítségével a legjobban működtethetőek az intézmények, és sok esetben szerencsésebb volna, ha a fenntartó és a működtető ugyanaz lenne – jelentette ki. Folyamatos vitákat szül ugyanis a fenntartó állam és a működtető önkormányzatok között, hogy kinek mi a dolga. Ezeket a vitákat le kell zárni – mondta Palkovics László.

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Papuska
2016. március 02. 12:10
Persze, hogy centralizált, hiszen a tervezett átalakítás első lépése történt meg, ami a tisztán látáshoz kellett volna. Miután megtorpant a folyamat, sem tisztánlátás, sem valódi vezetés nincs, csak távirányítási próbálkozások. Az eredeti terv szerinti járási-megyei szintre történő visszaosztás, és rendszeres napi ellátmány biztosítása a kezdetektől így volt tervezve, csak nem ennyi idő után! Amit évekkel ezelőtt el kellett volna dönteni, hogy milyen hatáskörök hova kerülnek, nagyon súlyos hibaként elmaradt. Félek, hogy most sincs megfelelő információ a visszaosztáshoz, és megint csak káosz lehet, úgy mint ahogy káosz volt az egész folyamat elindítása előtt! Egyes kiemelt vezetők még nem látják az intézmények sokféleségét és a feladatok másságát. Közel azonos erők állnak a kényszer-integráció, mint a hasonló túlzott szegregáció mellett, középen viszonylag kevesen. A pedagógusok valódi problémáját, hogy lehetetlen az elvárt szinten differenciálin, rég elfedték a politikai célok! Nem irígylem, akiknek meg kell oldani ezt. Az biztos, hogy a sok kockás inges közül nem egynek inkább csíkos járna!
*ufó*
2016. március 02. 10:58
Megfelelő embert a megfelelő helyre. Kutatási területei a gépjárművek dinamikája és stabilitása, a szabályozott gépjárműrendszerek, az intelligens jármű- és útrendszerek, ill. az alkalmazott szabályozáselmélet. Jelentős iskolateremtő, számos fiatal doktorjelölt témavezetője, szakmai pályafutásának elindítója. Ezek az ifjú kollégák ma már jelentős magyarországi autóipari kutató-fejlesztő intézetek, járműipari beszállítók meghatározó munkatársaivá váltak (lásd Knorr-Bremse Kutató-Fejlesztő Intézet Budapest-Kelenföld, Thyssen-Krupp Presta Hungary Kft. budapesti elektronikus kormányrendszer fejlesztő részlege, Bosch budapest K+F részlege stb.) https://hu.wikipedia.org/wiki/Palkovics_L%C3%A1szl%C3%B3
cutcopy
2016. március 02. 10:54
"túlcentralizáltság" Világos, de az vitathatatlan hogy a vesztes csaták után /oktatási helyzet 2010/ a tábornoknak össze kell hívnia a szétvert sereget a sorok rendezésére..
mawseed
2016. március 02. 10:44
Zseniális, gyors és hatékony felfedezés, ettől a hógolyó arcú zsoldostól!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!