Jogszabályi megoldást javasol a média átláthatósága érdekében a Főszerkesztők Fóruma. A csoportosulás szerint az elmúlt időszakban a médiapiacot is megrázta a VS.hu nyilvánosságra került támogatásainak sora és a szerkesztőségi tagok tömeges felmondása.
A napvilágra került információk a fórum szerint rámutatnak a médiapiac évek óta romló átláthatóságának problémájára és a piac torzulásaira, amely minden szereplőnek rossz: az újságíróknak, dolgozzanak bár ilyen forrásokból részesülő vagy nem részesülő orgánumoknál és – legfőképpen – a közönségnek is. A gyakran a szerkesztőségek számára sem ismert médiatulajdonosok és az állami bevételek átláthatatlansága olyan kiszámíthatatlansági tényező, amely folyamatos etikai kockázatot jelent.
A Főszerkesztők Fóruma ezért azt javasolja, hogy az Országgyűlés alkosson jogszabályt a médiatulajdonlás és a médiatermékek állami bevételeinek átláthatóságáról. Mindez két eszközzel érhető el szerintük.
Nyilvános tulajdonlás és állami bevételek
Egyrészt a médiatermékek tulajdonosai (az úgynevezett végső haszonhúzó tekintetében) legyenek nyilvánosak. Tulajdonosaik kilétét a médiatermékek tudassák fogyasztóikkal és tájékoztassák őket minden alkalommal, amikor ebben változás áll be. Mintaként például a tőzsdei bejelentési kötelezettség szabályai szolgálhatnak, ahol elegendő 5% feletti tulajdonosi részesedés felett tájékoztatni a nyilvánosságot.
Másrészt pedig jogszabály kötelezze a médiatermékeket, hogy évente nyilvánosan számoljanak be az államtól (nem a kormánytól, hanem minden állami intézménytől, beleértve az önkormányzatokat, az állami vállalatokat, a költségvetési alrendszereket) származó bevételeikről.
Egyes médiumok ezt ma önkéntesen megteszik, ugyanakkor nem várható az önkéntes vállalás széles körű növekedése – fogalmaz a Főszerkesztők Fóruma. Az államtól származó bevételek nyilvánossága a fórum szerint hozzájárulna a piaci transzparenciához és csökkentené a sajtóban dolgozók kiszolgáltatottságát.
A fenti megoldások a Főszerkesztők Fóruma szerint csökkentenék az újságírók és médiacégek kiszolgáltatottságát, növelnék a közönség médiatudatosságát és általában is növelnék a transzparenciát az állam és a média viszonyában.