A földgáz jövője az új törésvonal Nyugat- és Kelet-Közép-Európa között

2021. június 15. 16:30

Nyugat-Európa a földgáz mihamarabbi kivezetése mellett lobbizik, míg Közép-Európa a fokozatosság elvében hisz.

2021. június 15. 16:30
null

A fosszilis tüzelőanyagok, ezen belül is a földgáz-infrastruktúra fejlesztése komoly törésvonalat jelent az európai országok között. Nemrég az Európai Unió 27 energetikáért felelős minisztere ült tárgyalóasztalhoz, hogy megvitassák, milyen módosításokat kell végrehajtani a transzeurópai energetikai infrastruktúra szabályozása terén. A TEN-E nevén ismert szabályozást eredetileg 2013-ban hozták létre azzal a céllal, hogy az uniós országok kidolgozzák, valamint támogassák a közös érdekű energetikai projekteket, azonban az uniós Green Deal miatt napirendben van a szabályozás felülvizsgálása. A támogatási rendszer egyik előnye, hogy nem számított tiltott állami támogatásának és a közös kasszából 5,8 milliárd euró áll rendelkezésre.  

A 27 európai miniszter ugyanis azzal találta szembe magát, hogy a tagállamok a földgáz energiaszektorban játszott szerepével kapcsolatban teljesen ellentétes álláspontot képviselnek. Csehország, Lengyelország, Magyarország, Bulgária és Románia továbbra is kiemelt jelentőségű energiaforrásként tekint a földgázra, így ezen kelet-közép-európai államok miniszteri továbbra is kihasználnák az uniós források nyújtotta lehetőséget a földgáz-infrastruktúra jövőbeni fejlesztésére. 

Azonban 11 nyugat-európai állam, élükön Luxemburggal, hallani sem akart a földgáz hosszú távú, stratégiai fejlesztéséről. Májusban ezen országok – köztük Németország, Ausztria, Belgium, Spanyolország és Hollandia – közös nyilatkozatot fogadtak el a földgáz-infrastruktúrát fejleszteni hivatott projektek támogatásának megvonásáért. A nyugat-európai országok ugyanis úgy vélik, hogy az EU a 2030-as és 2050-es klímacélokat nem fogja tudni teljesíteni, ha a dekarbonizációs célokat a földgáz támogatásával ötvözik. 

Ezzel szemben a kelet-közép-európai régió fokozatos átmenetet javasol.

A cseh delegáció szerint a térség a nyugati-európai országokhoz hasonlóan a klímacélok megvalósításáért küzd, azonban a már meglévő földgáz-infrastruktúrát fel szeretnék használni arra, hogy a jövőben a hidrogén nagyobb szerepet kapjon az energiamixben. Ezzel meg lehetne tenni az első lépéseket a kontinens dekarbonizációja felé úgy, hogy a már meglévő infrastruktúrát nem építik le teljesen, hiszen akár 20 százalék hidrogént is biztonságosan hozzá lehet adni a meglévő gázvezetékekhez utólagos átalakítás nélkül. Ahhoz viszont, hogy a meglévő vezetékeken nagyobb mennyiségű hidrogén is biztonságosan szállítható legyen, több forrásra és a rendszer átalakítására lenne szükség. 

Mivel a miniszterek állaspontjai a tanácskozás során nem közeledtek egymáshoz, kompromisszumos megoldás született,

amit a holland képviselet „az elégedetlenség egyenletes elosztásaként” aposztrofált.

Néhány földgáz projekt – így például Máltán és Cipruson – továbbra is a TEN-E része maradt, azonban a megállapodás értelmében a már meglévő vezetékek utólagos fejlesztését nem támogatják. Sőt, 2027-től a hidrogén földgázhoz való hozzádadást sem fogja támogatni az EU, pedig eddig 2029 szerepelt céldátumként. 

A földgázzal kapcsolatos viták ezzel nem szűntek meg, sőt.

Újabb csata várható idén decemberben, amikor várhatóan az Európai Bizottság bemutatja a földgázra vonatkozó uniós jogszabályok felülvizsgálatára szánt átfogó koncepcióját. Közép-Európa számára elengedhetetlen, hogy olyan szabályozási környezet alakuljon ki, amely nem bünteti a régiót azért, mert a történelme során a keletről érkező földgáz lett az elsőszámú energiaforrás. A fokozatosság elvének érvényesülése is fontos, hiszen a klímacélok elérésének komoly költségvonzata van, amit, ha az állampolgárokra terhelnek az államok, akkor a tűzzel játszanak. Félő ugyanis, hogy ebben az esetben sokan elfordulnának a klímacéloktól, ami alááshatja a közös európai fellépés hatékonyságát. 

Gergi-Horgos Mátyás

Fotó: Odd ANDERSEN / AFP

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gonterl
2021. szeptember 05. 17:42
Jelenleg a lakások és az ipari létesítmények energia ellátását túlnyomó részben a villamos energia és a gázenergia biztosítja. Elvileg a villamos energia képes átvenni a gázenergia szerepét, de a hálózatok nem ilyen csereszabatosak. Annakidején minden hálózatot, az akkori igényeknek megfelelően építették ki. Az épületek fűtését gázenergiával oldották meg. A gázenergia felcserélése villamos energiával csak akkor lehetséges, ha a villamos energia hálózatát felbővítjük az új követelménynek megfelelően. Ez a felbővítés még a gazdag Nyugat európai országoknak is nagy falat.
luzitanxaver
2021. július 23. 18:59
Az átlagos afgán kecskepásztor egyik napról a másikra átlagos svéd fogyasztóvá való konvertálása három szénerőmű éves kibocsátásának megfelelő mennyiséggel növeli a globális karbonlábnyomot. De persze az ósvéd átlagember szégyellje magát, ha esetleg véletlenül eszébe jut a saját utód, mert annál klímabűnebb klímabűn nincs - mint az közismert. Madách falansztere piskóta ehhez képest.
MZperXXL
2021. július 23. 18:58
Kíváncsi vagyok, hogyan akarnak energiát termelni a nyugatiak. Atomenergia nem kell. Szénenergia nem kell. Kőolaj nem kell. Földgáz nem kell. Az erdőket ne vágjuk ki, akkor fa sem lesz. A szél nem mindig fog fújni, a Nap nem mindig fog sütni. Hja, a napelemeket Kínából hozzák, akkor napelem sem kell. Hát... nem lennék menedékházban hideg téli napon szélcsendben, Nyugaton.
Megtalálta
2021. július 15. 17:33
A németek a földgáz ellen lobbiznak, miközben az Északi Áramlatot bővítik. Vastag a bőr a pofájukon.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!