Észt miniszterelnök: Ha Ukrajna elesik, veszélybe kerül egész Európa!
Kaja Kallas szerint Észtországnak esze ágában sincs katonákat küldeni Ukrajnába, de jobb, ha erről Vlagyimir Putyin nem tud biztosat.
Egy évvel az Északi Áramlat felrobbantása után újabb balti-tengeri vezetékekben esett kár. A finn hatóságok egy kínai hajót gyanúsítanak az incidenssel.
Két hete érkezett a hír, hogy megrongálódott egy Észtországot és Finnországot a Finn-öbölben, a szentpétervári orosz tengeri kijárat előtti térségben összekötő gázvezeték, illetve telekommunikációs kábel. A gázszivárgás oly mértékű volt, hogy le kellett állítani a gáz áramlását.
A Balticconnect vezeték szivárgását a finn parti őrség vette észre. A finn kormány szerint szándékos rongálás történt. Sauli Niinisto finn elnök szerint „külső tevékenység” okozta a két vezeték sérülését. A vizsgálatokat együtt folytatják a finn és az észt hatóságok. Mivel most már Finnország is a NATO tagja, ezért a katonai szövetséggel is kapcsolatban vannak a vizsgálatok során, a NATO információkat oszt meg az érintett országokkal.
A Balticconnect gázvezetéket 2019-ben adták át: 77 kilométeren át a tenger fenekén futva köti össze Finnországot és Észtországot.
A vezeték célja az volt, hogy növeljék az addig Oroszországtól függő balti államok szabadságát
az energiaforrások beszerzése terén.
A finn-észt vezeték megsérülése kapcsán az illetékesek egyelőre tartózkodnak gyanúsítottak megnevezésétől.
Svédország is érintett
Egy héttel később Svédországból érkezett az újabb hír: a Svédországot Észtországgal összekötött telekommunikációs kábel részben megsérült, nagyjából egy időben a finn-észt vezetékek megrongálódásával. A svéd illetékesek közölték: ez a vezeték csak részben rongálódott meg, és nem tudják még megnevezni, mi volt az oka. A telekommunikációs vezetéket pár nap javítás után helyreállították.
A két incidens ugyanakkor aggodalommal tölti el a térség vezetőit.
Ulf Kristersson svéd miniszterelnök „kábelek és vezetékek spagettijéről” beszélt,
amik a Balti-tenger mélyén húzódva „abszolút alapvetőek” az adatforgalom biztosítása érdekében. „Olyan időkben élünk, amikor a civil infrastruktúrát nagyon veszélyeztetik ebben a biztonsági környezetben” – fejtette ki Kristersson. „Világos lecke Ukrajna esete is, ahol az energia-, élelmiszer- és vízellátás infrastruktúráját támadták” – tette hozzá.
A kínai horgony
A legfrissebb jelentések pedig arról szólnak: a finn hatóságok szerint egy kínai teherhajó horgonya okozta a Balticconnector gázvezeték sérülését. A finn rendőrség kedden azt közölte: bizonyítékaik és adataik vannak arra nézve, hogy egy Hong Kong-i zászló alatt hajózó, „Newnew Polar Bear” nevű konténerhajó a felelős.
A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy egy másfél métertől négy méterig terjedő
árok húzódik a gázvezeték megsérülési pontja felé a tenger fenekén,
amit egy hattonnás horgony okozott. Ezt a horgonyt a finn haditengerészet emelte ki hétfő este a tenger mélyéről. A hatóságok szerint a horgonyon látszik is a gázvezetékkel való ütközés nyoma.
A kínai konténerhajó pedig úgy jön a képbe, hogy az adatok szerint pont akkor és ott, a helyszínen haladt a Balti-tengeren, amikor a gázvezeték megrongálódott. A 169 méteres Newnew Polar Bear megfordult a szentpétervári kikötőben is, most pedig már Kína felé tart az északi Jeges-tengeren, Szibéria partjai fölött hajózva.
Új fotók szerint a hajónak hiányzik az egyik horgonya.
A finnek megpróbáltak kapcsolatba lépni a hajó kapitányával, de nem jártak sikerrel, ezért a kínai hatóságokat keresték meg az ügyben. A pekingi külügy szóvivője azt közölte: „objektív, fair és professzionális” nyomozást várnak a finnektől.
A finn hatóságok szerint a nyomozás következő szakasza arról szól majd, hogy kiderítsék: szándékos cselekmény vagy véletlen esemény, hajózási hiba volt-e az incidens.
Addig is megkezdék a Balticconnector gázvezeték helyreállítását. A munkálatok 2024 áprilisig tarthatnak a pár éve 300 millió eurós költséggel kiépített vezetéken.
Nyitókép: köd a Balti-tengeren (fotó: RG)