Sok fogyasztó félreérti az élelmiszereken feltüntetett szavatossági időt

2021. május 30. 01:20

A szavatossági idő félreértése meglehetősen jellemző probléma, szóval szükség van oktató jellegű kommunikációra a fogyasztók számára. A változtatás lehetősége a képességek fejlesztésében rejlik, tudhattuk meg a Journal of Nutrition Education and Behavior új tanulmányából, amit az Elsevier publikált.

2021. május 30. 01:20
null

Szóval mit is jelent a dobozokon feltüntetett dátum? 

„Tönkrement és ki kell dobni” vagy „az íze már kicsit eltér a legjobb minőségtől”? A szavatossági idő (például minőségét megőrzi 2021.04.01.) egy fontos befolyásoló tényező lehet, mikor a vásárlók kiválasztják az adott terméket a boltok polcairól. Ez fontos információ, illetve ezzel megelőzhető a romlott, veszélyes termékek fogyasztása és az ételpazarlás. A kutatók egy kérdőív keretein belül 2607 felnőttet kérdeztek meg az Egyesült Államokban, hogy megvizsgálhassák miként értelmezik a fogyasztók az élelmiszereken található lejárati dátumok rendszerét, illetve az oktató jellegű üzenetek relatív hatékonyságát, amivel céljuk, hogy ezen adatok valódi jelentését jobban megértessék a vásárlókkal.

Ne csak lássák, értsék is

„A kutatásunk megmutatta, hogy a vevők túlnyomó többsége odafigyel a szavatossági időre és ezáltal választja ki azt a terméket, amit majd megvásárol, gondolva, hogy tudja ez a dátum mit is jelent” – nyilatkozott Catherine Turvey, a The George Washington University közegészségügyi szakembere. 

Hozzátette: „Annak ellenére, hogy a vásárlók magabiztosak a feltüntetett lejárati dátumok értelmezésében, mégis elmondhatjuk, hogy sokan félreértik azokat, sőt a tájékoztató jegyzetek elolvasása után is ez a helyzet. Pedig azok arra szolgálnának, hogy megmagyarázzák mit is kell ezen jelzések alatt pontosan érteni.”

Kevesebb, mint a tanulmányban résztvevők fele (46 százalék) tudta, hogy a „Minőségét megőrzi” jelzés kiemelten arra utal, hogy az élelmiszer minősége a feltüntetett dátum lejárta után romolhat. A válaszadók 24 százaléka, azaz kevesebb, mint negyede tudta, hogy a „Felhasználható” jelzés arra utal, hogy az adott termék a megadott időpont után már nem alkalmas fogyasztásra.

A kutatók vizsgálták, hogy miként befolyásolná ezen üzenetek hatékonyságát, ha olyan értékekkel együtt fogalmazzák meg, mint például a pénzmegtakarítás vagy a pazarlás elkerülése. Habár a tesztelt hét értékkeret közül egyik sem bizonyult hatékonyabbnak a másiknál, mégis az összes üzenet megtekintése után nőtt a címkék általánosságban vett megértése. Azonban még mindig a fogyasztók 37 százaléka nem volt tisztában a „Minőségét megőrzi” jelzéssel, 48 százalékuk pedig a „Felhasználható” címkével.

Fontos a megfelelő kommunikáció

„A válaszok alapján arra következtethetünk, hogy a jelzések már annyira ismertek és elterjedtek a fogyasztók körében, hogy azt hiszik unalmasok, magától értetődők, holott ők ezeket teljesen félreértik” – mondta Ms. Turvey. 

Kitért arra is, hogy: „A túlzott magabiztosság és a dátumjelzések mindennapisága feltehetően okozói lehetnek annak, hogy a fogyasztók kevésbé figyelnek a megjegyzésekre, melyek megmagyarázzák az élelmiszeripar ezen jelrendszerét.”

A jövőben kommunikációs kampányokkal igyekeznek majd felhívni az olyan vásárlók figyelmét, akik azt gondolják tisztában vannak ezeknek a jelentésével, unalmasnak, fárasztónak tartják az információkat vagy megelégszenek azzal, hogy körülbelül ismerik a jelzéseket. 

A fogyasztók oktatása ezen a területen nagyban befolyásolná az ételpazarlás és az ételbiztonság által felvetett problémák megoldását, illetve a két napos címkézési rendszer szélesebb körben terjedhetne el, ezáltal elnyerve a nonprofit szervezetek és a kormányzati intézmények támogatását.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!