Ez a növekedés két gazdasági válság közepette zajlott le, s bár a számok kifejezetten jók, az átlagos ipari kibocsátás csaknem egyharmadával esett vissza
– mondta a FEIQUE, az ország vegyipari kereskedelmi csoportjának igazgatója, Juan Labat.
Azt is elmondta, hogy a világjárvány akár a spanyol vegyipar növekedésének újabb katalizátora lehet az elkövetkező években.
De nem minden arany, ami fénylik
A tavalyi év során Spanyolország GDP-je 10 százalékot csökkent, amely az eurózónába tartozó országok közül a legsúlyosabbnak számított. Az Európai Bizottság úgy véli, legkorábban 2022 végére érné el a spanyol gazdaság a járvány előtti teljesítményét, amit ez évben 5,9 százalékos, 2022-ben pedig 6,8 százalékos növekedéssel szeretnének elérni.
Míg a szigorú korlátozások és leállás a szolgáltatási szektor vállalatainak 85 százalékát lebénította, a vegyipari üzemek vezetői egyre jobban szorgalmazták a kibocsátás növelését, mivel a megrendelések száma folyamatosan emelkedett. Ezért a harmadik negyedévben a spanyol vegyipar csatlakozott a globális gyártáshoz, ami rekord magas árakat és szállítási költséget eredményezett.
A fellendülés idén sem állt meg, hiszen az első negyedévben 2 százalékos növekedést figyeltek meg a vegyi anyagok értékesítésében.
A külföldi piacok szerencsére kezdenek fellendülni, ezzel együtt pedig a mi exportunk is
– mondta Labat.
Egyetlen munkavállalót sem bocsátottak el
Érdemes megemlíteni, hogy nem csak vegyiparban, hanem az általános foglalkoztatottságban is bíztató mutatókkal találkozunk. A 2008-as gazdasági válság utáni években csaknem 20 százalékos csökkenés mutatkozott meg a foglalkoztatottságban, míg a jelenlegi visszaesés mindössze 2 százalékos csökkenést okozott. Ez annak köszönhető, hogy sok más európai országhoz hasonlóan a spanyol kormány is törekedett a munkavállalók megtartására, ezért bérüket akkor is egészében kifizették, ha munkaviszonyuk megszűnt. Ezt nevezik “furlough”, más néven munkaerő-megtartási rendszernek.
A spanyol autóipar támogatásával lendíthető fel igazán a gazdaság
Az autóipar a spanyol gazdaság fontos részét teszi ki, hiszen 575.000 munkavállalót foglalkoztat, akiknek bére meghaladja az átlagos ipari bért, ezért helyreállítása kulcsfontosságú
– mondta az igazgató.
Mivel az ágazat még messze van a teljes felépüléstől, a januárban bevezetett járművek szennyezési szintjére vonatkozó adó nem hatott pozitívan a folyamatra. Az uniós országoknak lehetőségük volt késleltetni bevezetését, ezzel több ország is élt. Ahol nem késleltették, ott az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint negatívan befolyásolta az év eleji eladásokat. Az elektromos járművek piaca pedig még gyerekcipőben jár, bár az EU villamosítási tervei felgyorsíthatják a folyamatot.