Amin a nemzet sorsa múlik

2015. április 08. 07:19

Amint azt a híradásokból is tudjuk, megint csak forronganak a pedagógusok, elégedetlenek a helyzetükkel, pontosabban a bérükkel.

2015. április 08. 07:19
Sinkovics Ferenc
Magyar Hírlap

Környezetem és rokonságom aktív pedagógus tagjai életpályamodell-pártiak. Azt mondják, azért, mert ez az innovatívabb, a szakmai értelemben törekvőbb és ötletgazdagabb pedagógusoknak kedvez. Nem zavarja őket az sem, amit a balliberális oldal most felháborítónak talál, hogy mindjárt az első körben harmincezer pedagógust ellenőriznének szakmai értelemben az illetékesek, a bajt másutt látják, ha már egyáltalán ellenőrzésről van szó. Remélik, hogy ez az ellenőrzés az értékelvű nevelőmunkát kéri számon a pedagógusoktól, kérdés persze, mit tekintünk értéknek. A hazafiasságot vagy éppen az ellenkezőjét, a multikulturális és multinacionális tudatot? A hitet vagy a hit tagadását? A morált vagy az olyan morális relativitásokat, mint a »megélhetési bűnözés«? És vajon értékelvű dolog-e Wass Albertet tanítani, vagy tanítsuk inkább Konrád Györgyöt?! Látszik ebből is, hogy mekkora külső nyomás alatt állnak a pedagógusok, és akkor még nem is említettük azokat az objektív társadalmi változásokat és kihívásokat, amelyekkel szembe kell nézniük már napjainkban is. Nem kis részük sajnos az elképzelhető legrosszabb »fegyverrel«, a közönnyel válaszol ezekre. Egyébként világjelenségről van szó a magániskolák felértékelődésével együtt, ahol a pedagógusokat, de a diákokat is erősen megrostálják. A másik út a pedagógia önvédelemből történő »elhülyülése«, ami most éppen a finneknél tapasztalható, akik megszüntetik az iskolákban a tantárgyakat. A keletkező iskolai katyvaszban nyilván felvizeződik, majd el is tűnik a kötelesség, a céltudatos munka és a teljesítmények, a nevelési elvek kérdése.

Kicsit hasonlít ez a Harlem iskoláihoz, ahol már a hetvenes években sem csináltak mást a tanítási időben a tanárok és a diákok, mint egész nap bluest énekeltek egy Fender-zongora kíséretével. Valahol éppen ezt akarja elkerülni az életpályamodell, amikor ötletekre, aktivitásra ösztönöz. Minden emelést megérdemelnek a tanárok, de csak a pénztől még nem lesz jobb semmi sem. Az életpályamodell az, ami összeköt bért, ambíciót, igyekezetet, teljesítményt.

Ezen egy nemzet sorsa múlhat. Érdemesebb talán ezen az úton járni, mint a finnekén, bár az biztos, hogy jobban tetszene az egykori SZDSZ-nek, amely a történelem tantárgy elhagyásával akarta »méltányosan multivá« tenni a hazai közoktatást.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kuwiq
2015. április 08. 10:46
Amennyire tudjuk, nem a pedagógusok zokognak, hanem az "oktatást segítő dolgozók". Őket sajnálatos módon eddig sikerült kihagyni minden emelésből. Iskolatitkárok, takarítók, gondnokok stb.
madarasi.abel
2015. április 08. 10:20
Ez mi az istenről hadovál? A pedagógusoknak elsősorban nem Wass Alberttel van gondjuk, és az értékelvű oktatás sem fog megszületni egy KLIKK-rendelet által. Az én koromban az akkori klikk szocialista nevelésre kötelezte a pedagógusokat, aztán valahogy mégsem sikerült belőlem komcsit faragni. Mondjuk, a tanáraim nem is nagyon igyekeztek. Aki a pedagógusok véleményére kíváncsi: http://www.pedagogusok.hu/node/1102
puszika
2015. április 08. 09:52
"Csak ez a fránya ellenőrzési rendszer ne volna!" Mondják,még az átlagnál is gyengébb pedagógusok.És ők vannak többen,sajnos! Igen ott Mendereynél! "Amint a híradásokból tudjuk....." Melyik híradásokból kedves Sinkovics?
sine ira et studio
2015. április 08. 09:29
Sinkovics úr, az oktatásnak korszerűnek és innovatívnak kéne lennie. Például nem abban kéne gondolkodni, hogy milyen lexikális tudás fejbe gyömöszölése felelne meg a hazafias oktatásnak, hanem gondolkodni, a képességeket felhasználni kéne megtanítani a gyerekeket. Például az oktatást nem kéne egybemosni a neveléssel, és nem a tudás szempontjából irreleváns hazafiasság szerint megrostálni a tananyagot. Például kicsit szerényebben kéne nyilatkozni az "elhülyülő" finnekről, akik fényévekre megelőznek minket akkor is, ha most valami kockázatosba kezdtek. Még egy gondolat: az oktatás elsődleges feladata nem a nemzet fenntartása, még csak nem is "ideális állampolgárok" kinevelése, hanem megfelelő képességek átadása a diáknak az életben való boldoguláshoz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!