Rendszerváltások és az oktatás válsága

2016. március 16. 11:35

A kormány azt gondolja, hogy a tiltakozások alapvetően hatalmi-gazdasági logika által motiváltak és ennek megfelelően a bevett hatalomtechnikai eszközökkel kezelendők.

2016. március 16. 11:35
Sik Domonkos
Szuverén

„Meglepő hogy a kormány kevés jelét mutatja annak, hogy tisztában lenne a problémák súlyával, illetve hogy készen állna változtatni szakpolitikáján. A pedagógusok tiltakozó mozgalmát egyszerre próbálja indokolatlan béremelési követelésként hitelteleníteni, és a mozgalom arcainak karaktergyilkosságával lejáratni.

Mindezt annak ellenére teszi, hogy nem csupán politikai ellenfeleinek a támogatói, de saját szavazói is világosan érzik: a közoktatási rendszer nagy bajban van. Nem megfelelő tudást, nem megfelelő körülmények között próbálnak átadni a túlterhelt pedagógusok a szintén túlterhelt diákok számára. Éppen ezért érdekes megvizsgálni, hogy mi okozza a helyzet látványos félreértését? Vajon hasonlóképpen a netadó bevezetéséhez, ezúttal is rossz kormányzati ötletről van szó csupán, amit a tiltakozások hatására visszavon a kormány, vagy valamilyen mélyebb ellentmondásról? (...)

Noha az eredeti felhalmozás logikája korántsem irracionális, mégis rendkívül beszűkült racionalitás jellemzi. Abból fakadóan, hogy kizárólag a gazdasági-hatalmi térnyerésre van tekintettel, nem képes hozzáférni az alrendszerek működtetésének funkcionális szempontjaihoz. Ez alapján érthető meg, hogy miért érti és kezeli félre alapvető szinten a kormányzat az oktatási (és egészségügyi) rendszerrel kapcsolatos problémákat.

Azt gondolja, hogy a tiltakozások alapvetően hatalmi-gazdasági logika által motiváltak és ennek megfelelően a bevett hatalomtechnikai eszközökkel kezelendők. Azonban az önös érdekre hivatkozva történő hiteltelenítés vagy az ellenséges politikai véleményként történő beállítás logikája ebben az esetben nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Ennek oka pedig az, hogy a tiltakozások motivációs bázisa az oktatási rendszernek a résztvevők számára első kézből megtapasztalt diszfunkciója. Ez az élmény elsősorban abból fakad, hogy sem az érintetteket, sem a szakértőket nem vonták be a köz- és felsőoktatás átalakításának folyamatába és véleményüknek a működtetési döntésekbe való becsatornázására továbbra sincs mód.”

 
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
twist
2016. március 17. 04:13
Rettenetes, hogy azok akiknek tanítani, nevelni kéne a gyerekeket, ilyen gyűlölettől fröcsögő, szemét alakok. Persze otthonról hozta az erőszakot és gyűlöletet. Ávósivadék.
kjkj945
2016. március 16. 15:12
sik szuterén .
catalina9
2016. március 16. 15:04
Egy igazi tanár /nem pukli/ véleménye: "A rendszerváltás óta a ti kezetekben volt a leghosszabb ideig az oktatási tárca, és mit kaptam én tőletek? Az volt nektek a jó tanár, aki gyártott egy mutatós projektet, be sem ment az órára, hanem a gyerekekre bízta a megvalósítást, akik az óra második felében már kártyáztak. Ez csak egyetlen példa, és szerencsére nem mindenki és nem mindenhol követte. De sok ehhez hasonló eljárás inkább kapott dicséretet, mint a komoly és megfeszített munka, mert azt vártátok, hogy a munkát szórakozásnak álcázzuk. Ti nem a gyerekeket akarjátok felnőtté tenni, hanem a társadalmat akarjátok a gyerekeken keresztül sakkban tartani. És mindezt a felsőoktatás is visszaigazolta, szentesítette, mert az ellébecolt középiskolai évek után is be lehetett sétálni az egyetemekre, aztán ott folytatni a linkeskedést. Kinek a pénzén? Felnőtt egy tanárnemzedék, amelynek ez lett a normális élet. Most azt gondolják, hogy mivel világéletükben megszakadtak a munkától – nem is csoda, egy energiát elszívó anarchiában –, felháborító, hogy valaki ellenőrizni akarja őket és munkahelyüket. ... Drága madárkáim, a gyereket nem kellene becsapni! Ha majd a munkahelyét keresi, meg kell harcolnia a belépésért, és nem csinálhatja meg azt a sok mindent a főnökével, amit a tanárával most, az általatok berendezett iskolában büntetlenül megtehet. Hátrább az agarakkal! Megint ti hergelitek a tanárokat, sőt a szülőket és a tanulókat, hogy tanácskozás helyett „meg nem gondolt gondolattal” a fejükben üres és tartalmatlan balhékkal foglalják le energiáikat. Csináljanak világraszóló botrányokat, a ti bevált receptjeitek szerint, hátha majd visszatapsolnak titeket, és rátok hallgatnak. Óva intem ettől pedagógustársaimat. Az ő hátukon nem kellene újra bevonulnotok a parlamentbe. Elég baj az is, hogy az emberek gondolkodásán elvégeztétek a maradandó ecsetvonásokat. Féltitek a szabadságot a rendtől? A ti rendetlenségetek nemcsak az oktatást, de az egész társadalom morálját ássa alá. Ez már bebizonyosodott. Jöjjön el a szabadság, ami rendet is szül, de nem azt, amit ti diktáltok. Legyen tartalmi és rendszerbeli megújulás, de ha bele akartok szólni, előbb újuljatok meg ti is."
Google
2016. március 16. 12:28
Kiakadt a pukliméter, ez még hagyján, de nagyon nem szeretném, ha a gyerekem egy olyan iskolába járna, ahol az igazgató azt látja munkája értelmének, hogy szembeforduljon az ország kormányával. Ez az ember súlyos szereptévesztésben leledzik, nem gyermekeket kellene felhasználnia ahhoz, hogy ő dobbanthasson. DE MINDEGY IS, HA EGY IGAZGATÓNAK EZT MAGYARÁZNI KELL, akkor régen rossz. Csinálják csak, de az egyeztetéseken részt kellene venniük, legalább a látszatát megadják annak, hogy ők egyezkedni akarnak. És hogy ki van az asztal másik oldalán az nem az ő dolguk, az ő dolguk a megegyezés lenne. DE NEM AKARNAK ILYESMIT, CSAK CIRKUSZT ÉS KARNEVÁLT. És ezek az emberek tényleg azt hiszik, hogy valaki őket meg akarja szántszándékkal alázni? Hát erre csak azt tudom mondani, hogy ki mint él, úgy ítél!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!