Se autópálya, se vasút, se vízvezeték

2018. október 03. 14:19

Minden tekintetben elkeserítőnek nevezhető helyzethez képest a romániai politikai elit mintha másik világon élne.

2018. október 03. 14:19
Farcádi Botond
Háromszék

„Döbbenetes adatokat közölt minap a Ziarul financiar gazdasági napilap a romániai infrastruktúra állapotáról: nemcsak európai, de térségi viszonylatban is sereghajtók vagyunk, és például autópálya-építésben lassan Bulgária is megelőzte Romániát. Nem kevésbé elkeserítő az Országos Statisztikai Hivatal legújabb kimutatása, mely szerint a vidéken élők kétharmadának nincs hozzáférése vezetékesvíz-hálózathoz. De lássunk néhány beszédes példát, mely rávilágít arra, hol is tart jelenleg Románia infrastruktúrája. 2015-ben a hazai autópályák hossza 747 kilométer volt, a területre megközelítőleg ugyanakkora Nagy-Britanniában 3769 kilométernyi sztrádán autózhattak az ott élők, de még Bulgária is szinte ugyanekkora, 737 kilométer hosszú hálózatot tudott felmutatni, mint a kétszer akkora Románia. A területre még Bulgáriánál is kisebb Magyarországon 1884 kilométer autópályát lehetett használni.

Ha már autópálya nincs, akkor biztosan a vasúthálózat fejlesztésére költötték a pénzt – gondolhatnák a honi viszonyokat nem ismerők. Csakhogy az adatok e tekintetben még inkább kiábrándítóak: a 11 ezer kilométeres hálózat most is ugyanakkora, mint száz évvel korábban volt, a vonatok átlagsebessége pedig az elavult infrastruktúra miatt óránként 45 kilométer körüli – miközben tőlünk nyugatabbra már 250 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekednek a síneken.

Nyersanyagaival sem gazdálkodik okosabban az ország: miközben az európai uniós államok közül itt termelik ki a legtöbb földgázt, az ország elosztóhálózata kétszer kisebb, mint például a magyarországi, ahol szinte alig van földgázlelőhely. A villamosenergia-hálózat tekintetében sem jobb a helyzet: az Európai Energiaszabályozók Tanácsának adatai szerint Románia élen járt a be nem tervezett áramszünetek hosszúságában – ez a mutató az energiahálózat minőségének tükre. Ami pedig a vizet illeti, a falun élők alig egyharmadának van hozzáférése a vezetékesvíz-hálózathoz, ami azt jelenti, hogy mintegy hatmillió személy kénytelen e nélkül az alapvető szolgáltatás nélkül boldogulni.

Ehhez a minden tekintetben elkeserítőnek nevezhető helyzethez képest a romániai politikai elit mintha másik világon élne, egészen másról beszél, infrastrukturális fejlesztésekről, nagy beruházásokról alig esik szó. A hatalom az igazságszolgáltatást vonná ellenőrzése alá és álszent referendumba menekülve osztja meg a társadalmat, az ellenzék belesétál a csapdába, és kizárólag amnesztiával riogat, korrupcióról beszél, mintha csak ezek a kérdések foglalkoztatnák az itt élőket.

Akiknek lassan már csak azért lesz nehéz elhagyniuk az országot, ha végképp elegük lett a folyamatos ingyencirkuszból, mert egyszerűen nem lesz, hol: a vasút lerohadt, az agyonzsúfolt közutak pedig életveszélyesek.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zakar zoltán béla
2018. október 03. 18:20
Se Ceau!
Akitlosz
2018. október 03. 18:03
"Románia infrastruktúrája. 2015-ben a hazai autópályák hossza 747 kilométer volt, Magyarországon 1884 kilométer autópályát lehetett használni." Tessék akkor Magyarországhoz csatlakozni! Előbb lesz kész az autópálya. Ha valamit, hát akkor ezt garantálni lehet.
Akitlosz
2018. október 03. 18:01
"Se autópálya, se vasút, se vízvezeték" Avagy mit adtak nekünk a románok?
balbako_
2018. október 03. 16:17
Most jövök Erdélyből. Az autópályát valahogy ráügyeskedték a GPS-re, de gyakorlatilag pár száz méter készülget a többihez még hozzá sem fogtak. Az EU meg fizet, mint a katonatiszt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!