Mindennapi jó tanácsok

2016. december 1. 14:27

Potocki Ágnes
Mandiner.család

A mindennapi örömök megosztása és a rendszeres életritmus kialakítása nagyon fontos az egész család életében.

A mindennapi örömöket osszuk meg egymással, így a pozitív gondolatokra fókuszálunk. 
Mindannyiunkkal történnek kisebb-nagyobb örömök minden nap – vegyük észre ezeket, osszuk meg egymással. Erre a legmegfelelőbb alkalom a közös étkezés. Ha nem együtt vacsorázik a család, fürdetéskor a kád szélére ülve megbeszélhetjük az aznapi történéseket, vagy utolsó megoldásként gyermekünk ágy szélére ülve, a mesemondás előtt szorítsunk erre időt. Az utóbbi esetekben sajnos a család többi tagját kizárjuk az élményeink megosztásából. Így nem mindenki osztozik az aznapi jó pillanatokban, vagy a megélt nehéz esetekben és nem mindenki fejtheti ki ehhez kapcsolódó ötleteit, gondolatait. 
*
 
A rendszeres életritmus kialakítása nagyon fontos az egész család életében. Fontos, hogy gyermekünk ne stresszel, feszülten induljon az iskolába/óvodába, hiszen fontos feladatai lesznek ott: figyelni a foglalkozásokon, tanítási órákon, megjegyezni, megérteni és megoldani a feladatokat, a pedagógusok kérésének eleget kell tenni és a társakkal is megfelelő viszonyt kell kialakítani. Ez sok, nagyon sok teher!
 
Ha közösen, békés, nyugodt körülmények között reggelizzünk, nagyban hozzájárulunk gyermekünk – és a saját napunk – kellemes indításához. Fontos, hogy reggelente biztató szavakkal búcsúzzunk gyermekünktől. Érdemes mindezekre egy kicsit több időt szánni, mert így megóvjuk a családot a rohanástól, kapkodástól, azaz a reggeli frusztrált légkörtől.
 
Jó, ha gyermekünk 6 és 7 óra között kel. Lehetőleg minden nap ugyanabban az időben, mert akkor beáll a biológiai órája és ébresztő nélkül, pihenten ébred. Érdemes ezt megbeszélni vele az esti beszélgetés és mese után, s azzal búcsúzni – kívánni jó éjszakát – az esti puszi előtt, hogy reggel hány órakor megyünk be ébreszteni.
 
Érdemes erre már óvoda/iskolakezdés előtt két héttel rászoktatni. Nem hirtelen, hanem fokozatosan. A nyári szünidő ideje alatt a gyerekek általában későn kelnek, ezért az őszi átállás problematikussá válhat. A kicsiknek ugyanis legalább kilenc-tíz órás éjszakai alvásra van szükségük ahhoz, hogy kipihentek és az órán/foglalkozásokon figyelmesek legyenek.
 
Jó, ha gyermekünknek nincs televízió, számítógép a szobájában, így nem is tud kísértésbe esni az esti lámpaoltás után. Sőt az egészségre káros elektromagnetikus tértől is távol kerül. 
*
 
Ősz eleje a tervezés időszaka az életünkben. Augusztusban már érdemes gyermekünket is beavatnunk a folyamatos előkészületekbe a rendszeresség kialakítása érdekében. Az együtt készülődés különös örömöt hoz a család életébe.
 
Ilyenkor beszéljük meg gyermekünkkel mit szeretne elérni az adott tanévben,  vagy – ha ez hosszú időszaknak bizonyul – akkor egy közösen megállapított időszakban. Tűzzünk ki közösen célokat, feladatokat és ragasszuk ki jól látható helyen a lakásban. Ősszel bizony a tücsökhöz hasonlóan, nekünk is erőt kell befektetnünk egy szabályozottabb életritmus kialakításának az érdekében.
 
Az időhatékony napirend kialakítása érdekében közösen üljünk le és beszéljük meg, kire pontosan milyen feladatok várnak egy adott időszakban. Az sem árt, ha rögtön a ráfordított idő mennyiségéről is esik szó, például: iskolában töltött idő 8 óra, külön óra „x” óra naponta, szemetet levinni 3 perc, porszívózás kb. 20 perc, stb.
 
*
 
A szülő feladata a gyermek érdeklődésének megfelelő különórákra biztatás mind a zene, mind a mozgás, mind a logika vagy bármilyen más területen. Rendkívül fontos azonban az is, hogy legyen rendszeres otthoni feladata, „házimunkája”. Korának megfelelő feladatok adásával feladattudatát, fontosságát, önértékelését is erősítjük.
A bejegyzés trackback címe: http://csalad.mandiner.hu/trackback/26820

Partnereink: