Függők vagy digitális bennszülöttek a Z generáció tagjai?

2018. november 20. 10:15

A Z generációra, azaz a mai 8-23 év közötti korosztályra jellemző, hogy egy 2017-es kutatás szerint akár napi tíz órát is eltöltenek a képernyő előtt. Emiatt sokszor megkapják a „függő” jelzőt, azonban ennek valóságtartamát vitatják a szakértők, hiszen ez a generáció sosem ismert olyan világot, amelyben ne lett volna elterjedt az internet. Ezért találóbb, ha függők helyett „digitális bennszülötteknek” tekintjük őket és próbálunk tanulni tőlük, megelőzve azt, hogy elavuljon a digitális tudásunk.

2018. november 20. 10:15
null
Rádi Balázs

Számos kutatásból halljuk, hogy az agyban kialakuló kémiai folyamatok miatt a Z generáció képernyő és közösségi média függővé vált. Egy 2017-es tanulmány szerint, amikor a Facebook vagy Instagram fotóinkat kedvelik, az olyan hatással van az agyunkra, mint a kokain: stimulálja az agyunk jutalmazásért felelős részét, ami dopamint áraszt szét a testünkben. Ez fokozottan érvényes a Z generációra, akik napi 5-10 órát töltenek a közösségi hálókon és szinte mindegyikük rendelkezik okostelefonnal. Nem hiába kapta meg ez a generáció az „always on” jelzőt, ami arra utal, hogy folyton fent tartózkodnak a közösségi oldalakon.

A digitális bennszülöttek már a legfiatalabb koruktól kezdődően együtt nőttek fel a digitális technológiákkal.

A Z generációt a szakirodalom emiatt „digitális bennszülöttként” is emlegeti, mert beleszülettek egy olyan korba, ahol az internet már elterjedt a háztartásokban, így nem is tudják, hogy milyen anélkül élni. Jellemző rájuk, hogy körbeveszik őket a digitális kor eszközei és számukra ez a természetes, így érzik jól magukat. A 21. század technológiai vívmányainak köszönhetően a nap 24 órájában jelen lehetnek az online közösségi térben és tarthatják a kapcsolatot ismerőseikkel, barátaikkal. Úgy érzik, hogy ez az „always on” állapot hozzájárul a szociális kiteljesedésükhöz, azaz ahhoz, hogy kapcsolatokat létesítsenek és ápoljanak más emberekkel. 

Egy másik, 2017-es kutatás szerint már ők felelnek az USA-ban az összes fogyasztói költekezés 25 százalékáért, ami egy évtizeden belül 40 százalékra is ugorhat. Fontos számukra a folytonos online jelenlét, az okostelefont státuszszimbólumként használják. A Z generáció 96 százaléka birtokol okostelefont, amit átlagosan két évente cserél le.

A Z generáció aránya, jövőbeli várható arányuk a lakosság egészéhez viszonyítva és költekezésük mértéke az USA-ban. Forrás: itt.


Jellemzően rövid ideig tudnak egy dologra összpontosítani: mindössze nyolc másodpercig, ami kevesebb mint az aranyhalak kilenc másodperces koncentrációs időtartama. A biztonságra és jól informáltságra törekednek, a komolyabb vásárlási döntéseiknél szakblogokat olvasnak és az üzletekben is kikérik az eladók véleményét. Ez talán abból is eredeztethető, hogy a Z generáció tagjai a recesszió idején voltak gyerekek és meghatározó élmény lehetett számukra a válság, ezért garanciára és biztonságra törekednek. 

Inkább az Y generáció és a boomerek azok, akik a telefonjuktól függenek. A Z generáció egyszerűen nem ismeri az okostelefon nélküli életet.

Mary Leigh Bliss, egy Z generációt kutató intézet vezetője szerint nem fair ujjal mutogatni a mai fiatalokra és azzal vádolni őket, hogy közösségi média „függők”. Ez képmutatás lenne az idősebb generációk részéről, akik szintén a közösségi hálókon ténykednek és sokszor vacsora közben is az online híreket görgetik. Mégis sokszor aggodalmukat fejezik ki, hogy a mai fiatalok folyton csak a számítógépet és a telefont nyomkodják.

Részben jogos a kritika – egyes kutatások szerint a Z generáció naponta akár tíz órát is eltölt a képernyő előtt – de a szakértők szerint ez az ő esetükben inkább életstílusnak tekinthető, mint függőségnek. Tehát az internetes jelenlét számukra életviteli kompetencia, azaz természetes dolog.  
 

Rádi Balázs a Neumann János Egyetem hallgatója, az MKT kecskeméti tagozatának szakmai szekcióvezetője.

Címlapkép: Rádi Balázs.

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
urga
2019. szeptember 20. 15:22
Kinek van pénze arra, hogy a gyerekek okostelefonjait korlátlan internettel ellássa? A többségnek biztos nem.
luzitanxaver
2019. március 22. 11:23
Nem lehet természetes dolog az, aminek semmi köze a természethez. Vagyis lehet, de akkor az meg annak az egyértelmű jele, hogy valami nagyon rossz irányba megy. Épp ezért az egész cikk egy jó nagy vakvágány, de ez meg egyenesen egy formális logikai blődség, a szerkesztő által kiemelve: "az Y generáció és a boomerek azok, akik a telefonjuktól függenek. A Z generáció egyszerűen nem ismeri az okostelefon nélküli életet." Vagyis pusztán amiatt, mert nem is ismeri az okostelefon nélküli életet, nem tekinthető függőnek? Én pont inkább egy, a "függő"-nél erősebb kifejezést tartanék indokoltnak... Gyakorlatilag itt alakul ki a szemünk előtt a Mátrix világa, ahol előbb-utóbb embereket ki lehet húzni a konnektorból.
Korobi
2018. november 22. 17:35
Sajnos az, hogy órán vannak sokszor nem tartja őket vissza attól, hogy telefonozzanak. Ráadásul jellemzően későn is fekszenek le mert még az ágyban is netes videókat néznek. Igazából ez nagyban annak is a függvénye, hogy milyen erős a szülői, tanári fegyelmezés. Egyébként a fent említett okokból simán el tudom képzelni, hogy több is összejön annál a tíz óránál.
fakutya Bobber
2018. november 22. 17:34
"„digitális bennszülötteknek” tekintjük őket és próbálunk tanulni tőlük," Nem hinném, hogy lenne mit tanulni tőlük, lévén, hogy a digitális világot a szülők generációja találta fel és használja - remélhetőleg rendeltetésszerűen. Ha valakinek tanulni kéne valamit, az az, hogy az álomvilágnál szebb a való világ. Magam évtizedeket töltöttem reggeltől befüggönyözött termekben számitógép előtt, az évszakok változását csak abból érzékeltem, hogy este esik-e a hó, az eső vagy meleg van. Köszi szépen, nekem már nincs kedvem a z generációtól tanulni, inkább a természetben töltöm azt az időt, ami hátra van. Az se rossz. Ja, talán még azt meg lehet nekik mutatni, hogy a csirke nem zacskóban mélyhűtve születik, a tej a tehénből jön, amelyik nem lila, a disznó, mielőtt levágják, értelmesen néz az emberre, és az ember nem feltétlenül szilikonnal és fotoshoppal kiigazitott tökéletes szépség, előfordulnak ragyák, keskenyebb ajkak, kisebb-nagyobb mellek és ritkább hajak is a való életben.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!