A „szeretet vallása” gyűlölködő?

2022. február 16. 09:08

Mit tegyen a gyakran a „szeretet vallásaként” aposztrofált kereszténység, ha az a vád éri, hogy a nem heteroszexuális emberekkel szemben gyűlölködő, kirekesztő magatartást mutat?

2022. február 16. 09:08
Köntös László
Facebook

„Mit tegyen a gyakran a „szeretet vallásaként” aposztrofált kereszténység, ha az a vád éri, hogy a nem heteroszexuális emberekkel szemben gyűlölködő, kirekesztő magatartást mutat? Úgymond azért gyűlölködő, mert nincs benne empátia, s nem érti, hogy az alternatív szexuális irányultságú emberekben ugyanolyan szeretetvágy van, mint a hagyományosan »normális« szexualitásúnak tartott emberekben. Ez az úgymond tragikus empátiahiány a »szeret vallását« gyűlölködők gyülekezetévé alacsonyítja le, s ezzel a kereszténység meghazudtolja önmagát. A megoldás úgymond nem az, ha a keresztények körömszakadtáig ragaszkodnak olyan történetileg meghatározott bibliai mondatokhoz, hogy Isten az embert férfivá és nővé teremtette, mert ezzel szeretetlenné válnak. A megoldás az, ha a keresztények felismerik, hogy a „szeretet vallásaként” nem lehetnek gátjai a szeretet kiterjedésének, legyen szó bármilyen szexuális irányultságú emberekről.

Ez egy zseniálisan kitalált érzelmi csapda. Mert ki az, aki gyűlölködőnek szeretne mutatkozni? S ilyenkor jön is óramű pontossággal a válasz: nem, a kereszténység nem gyűlölködő, csak ragaszkodik a biblikus emberképhez. Vagy jön a másik »keresztény« válasz, amelyik annyira megretten a gyűlölködés vádjától, s annyira meg akar felelni a vele szemben támasztott igényeknek, hogy behódol, s »tudományosan« »kideríti«, hogy a Bibliát nem »úgy« kell érteni. Sajnos, ezt az utóbbi utat választotta nem egy nyugati egyház. Itthon még tartja magát a »progresszió« felől »fundamentalistának« bélyegzett kereszténység, de már itt is megjelentek a szokásos vádak: a „szeretet vallásával” az a baj, hogy nincs benne szeretet, sőt gyűlölködik és kirekeszt.

Ebből a narratívából nem lehet jól kijönni. Ez csapda. Ha ugyanis az a válaszom, hogy »nem gyűlölködöm«, máris benne vagyok abban az értelmezési keretben, beszédmódban, amelyben az egész kérdéskör tálalva van. Ha pedig a vádtól való rettegés miatt keresztényként úgy akarom bizonyítani, hogy nem vagyok gyűlölködő, hogy átértékelem a Bibliát, akkor a kereszténységet adom fel.

A probléma lényege szerintem ott van, hogy a Nyugaton ma már társadalmi méreteket öltő szexuális elbizonytalanodás értelmezését jóformán egyedül az LMBTQ-ideológia uralja, amelynek az a célja, hogy az egész jelenséget normatív folyamatként mutassa be. Ehhez ráadásul lenyúlja a keresztény univerzalizmus szeretetfogalmát, de annak valóságos tartalma nélkül. Mert Istennek a Jézus Krisztusban kijelentett univerzális szeretete nem relativizál, nem teszi semmissé a törvényt, nem törli el a bűn fogalmát, nem írja felül az ember teremtési adottságait. Az LMBTQ-ideológia konstruált szeretetfogalmának visszavetítése a Bibliára, s ezzel a kereszténységnek mint a „szeretet vallásának” az érzelmi zsarolása enyhén szólva is alattomos csúsztatás. De ami még rosszabb, kommunikációs csapdahelyzet.

Ebből csak úgy lehet kikeveredni, ha a hagyományos kereszténység nem lép bele abba a narratívába, értelmezési keretbe, amelyet az LMBTQ-ideológia állított fel, azt sugallva ezzel, hogy a szexuális elbizonytalanodás egyetlen valódi kérdése az, hogy ki milyen érzelmi viszonyt alakít ki vele szemben. Elfogadja-e vagy nem támogatja? Aki elfogadja, az »szeret«, aki nem támogatja, »gyűlölködik«.

Holott lenne itt totálisan más megközelítési mód is, más értelmezési lehetőség is. Például az, hogy a nyugati társadalmakban ma megjelenő szexuális elbizonytalanodás válságjelenség, mégpedig a fogyasztói kapitalizmus emberének a válsága, akit betemet, maga alá gyűr, leépít és szétforgácsol egy immár önjáró hatalmas, de átláthatatlan gépezet, amelyet szokványosan a világnak hívunk. Ez a folyamat szétroncsolja a régi mintázatokat, igazodási és tájékozódási pontokat, s ennek egyik tünete az önmagába rejtőző, menekülő szubjektum, aki abban leli meg immár szabadságát, hogy szexuális identitásában az lehet, aminek gondolja magát.

De hosszú távon ez nyilván zsákutca.

Épp itt az ideje, hogy a konzervatív kereszténység az LMBTQ-ideológia által uralt diskurzusba ne álljon bele, mert az csapdahelyzet, hanem fel kell építeni a szexuális elbizonytalanodás jelenségének egy teljesen új értelmezését, amelyben igenis harmonikusan egymásra találhat empátia és kritika, szeretet és igazság.

(Megjelent a Meg van írva oldalon.)

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
budapesti
2022. február 16. 14:21
Az gyűlöli a homoszexuálisokat, aki azt hazudja nekik, hogy normálisok és ezzel elzárja előlük a gyógyulás, megtérés lehetőségét. A szeretet "együtt örül az igazsággal" (1 Kor 13).
annamanna
2022. február 16. 13:32
A fentihez még ennyit teszek hozzá: 18 éves kortól kötött házasságban már nincs semmi fura. A világ több okból tért el ettől a mintától: 1. megélhetés költségei, a családalapításhoz szükséges javak összekaparása egyre több időt és energiát emészt fel, sőt gyakorlatilag az emberek jelentős része állandó adósságban él. Semmi sem áll rendelkezésre arra az időpontra, amikor biológiailag optimális lenne családot alapítani, gyerekeket szülni. A dédanyáim még rendre 20 és 30 éves koruk között szültek 4-4-4 gyereket. És ők is már csak azért tehették ezt meg, mert a szerencsés középosztályhoz tartoztak, nem hányódtak cselédként, mint a kortársaik tömegei. Akik kénytelenek voltak a gyerekeiket lelencbe adni (Apró Antal, Kádár János, József Attila stb). Tehát a biológiai felkészültség már abban a korban is messze elvált az anyagi biztonság megszerzésének idejétől, és sok ember számára már akkor is örökre lehetetlen volt. SŐT!!!! Gyakorlatilag az emberiség egész történelme során azt látjuk, hogy az emberek egy jelentős része képtelen volt olyan anyagi feltételeket biztosítani magának, hogy családot alapíthasson. A szolgarendűek az ókor óta ezért beépültek az urak családjába, és szeretőként-ágyasként is az urak rendelkezésére álltak igen sok esetben. - Ezt látjuk az Odüsszeiában is, ahol a kérők a szolgálólányokkal henteregnek. - Ezt látjuk a Bibliában, ahol a gyerekek egy jelentős része a szolgálólányoktól született. - Ezt látjuk a Szűzforrás c. filmben, ahol egy középkori svéd gazda szolgálója épp terhes, de férje persze nincs. - Ezt látjuk a Rómeó és Júliában, ahol a dadus akkor is a család része, amikor a gyerekek már bőven felnőttek. - Ezt látjuk az amerikai rabszolgák esetében, ahol az embereket csak "pároztatták", "tenyésztették", de komplett családok létrejöttét nem is engedték. - Ezt látjuk az Üvöltő szelekben, ahol a szolgálók bőven a családban öregednek meg. - Ezt látjuk az Édes Annában. - Ezt látjuk a Csengetett Mylord c. filmben, ahol teddy úrfi természetszerűen használta a cselédlányokat, Poppy kisasszony természetszerűen enyelgett az inassal, és a szolgáknak nem volt saját, komplett családjuk, hanem az úri házban éltek. - Ezt látjuk a Gosford park c. filmben, ahol az egyik cseléd már felnőtt fia, akiből magából is csak inas lett, leszúrja a papát, azaz az uraságot. - Ezt látjuk a Napok romjai c. filmben, ahol a szolgálók szinte képtelenné válnak a családalapításra, lelkileg is. - Ezt látjuk a Manderley-ház asszonya c. filmben, ahol a házvezetőnő az asszonyába "szerelmes". - Ezt látjuk még a Spencer c. filmben is, ahol az egyik szolgálónő bevallja Dianának, hogy "beleszeretett". Persze itt már nem az anyagiak lennének akadályozó tényezők, de mint azt látjuk a fenti felsorolásból, a cselédek nagyon sokszor ÉRZELMILEG is FÜGGŐ ÁLLAPOTBA KERÜLNEK az úri családtól, és nem is életképesek nélkülük. És ez az emberiség egész történelmét végigkísérő állapot, ennek egy variánsa, amikor szegény lány vagy legény beházasodik egy jómódúbb családba, és hiába, hogy elvileg családtag, akkor is szolgaként kezelik, ez főleg a szegény férfiak esetében feltűnő, úgy nevezték a jelenséget, hogy "vőség". Persze a bekerült menyecskék szolgálóként való kihasználása még gyakoribb volt. Sőt sok esetben a tényleges saját gyerek, vagy valamiért pártában maradt családtag szolgasorba való kerülése is a "természet rendjéhez" tartozott, ide sorolható - a Toldi Miklós elején látott jelenetsor, ahol Miklóst gyakorlatilag György szolgájaként könyvelték el, vagy - a Ványa bácsi c. színmű, ahol Ványa bácsi a sógora kiszolgálója, plusz még egy pártában maradt leányzó is. - Vagy az Aranysárkány c. regény, ahol a pártában maradt vénlány a tanárúr háztartásának kisegítője. - A Suckerpunch c. fantáziafilm világában a lányoknak két kasztja van: a kurvák és a szolgák. Az előbbiek kiszolgálják a pasik szexuális igényeit, és viszonylagos an jó körülmények között henyélhetnek. Az utóbbiak meg elvégzik az összes piszkos munkát. https://www.youtube.com/watch?v=VtN6MIf4JGo - Ez gyakorlatilag a méhe társadalmának logikájára épül, ahol a szexuális előjog a királynőnek jár, a többi nőstény pedig szex nélkül élő szolgáló. 2. A javak összekaparásának ideje mellett megnőtt az igény a tanultságra is, ami szintén nyújtja az időt, mint a rétestésztát. 3. Az első pontból következik a szexuális tabuk megtörésének követelménye is, mert ha valaki nem képes családot alapítani, akkor onnantól kezdve "bármi megtörténhet". Tehát elterjed a szexuális szabadosság, és ez ellen nem is lehet tenni semmit, mert ahhoz mindenkinek elég stabil anyagi hátterének kellene lennie a családalapításhoz. A szexuális szabadosság legfőbb motiválója az anyagi javak drasztikus egyenlőtlensége. Például a prostitúciót is jórészt ez élteti, és ez csak egy válfaja a sok szörnyűségnek. Ebből az következik, hogy a jézusi követelménynek: egy férfi-egy nő, stabil házasság - ennek az egyik legfontosabb kitétele a rendezett és biztonságos anyagi körülmények. Ahol ez felborul és elérhetetlen, ott reménytelen megkövetelni a rendezett házaséletet. Minél nagyobbra nyílik a társadalmi olló, annál zavarosabbak a nemi viszonyok.
annamanna
2022. február 16. 13:31
Az szerző figyelmébe ajánlom, OLVASSA VÉGIG ÉS ÉRTSE MEG, MIRŐL VAN ITT SZÓ. Valóban köze van ennek az anyagi viszonyokhoz, csakhogy már a mezőgazdasági forradalom kezdete, a patriarchális társadalom kezdete óta. A patriarchális társadalom konkrétan a mezőgazdasági termeléssel együtt szilárdulhatott meg, korábban nem létezett. Erre az őskori szobrok megváltozásából következtetnek a régészek. Ergo: Az élelemtermeléssel együtt megjelent a komolyabb fokú felhalmozás, ezzel megjelentek a vagyoni különbségek, elkezdett erősebben tagozódni a társadalom, megjelentek a szolgák és urak, talán a rabszolgaság is. Mivel a társadalmi fölényt elsősorban a fizikai fölény biztosította, ezért a családon belüli tagozódás is lekövette a társadalom általános állapotát, és a nők alárendelt helyzetbe kerültek. A patriarchális rendszerben a társadalom tagjai között is és a család tagjai között is általános az alá-fölé rendeltségi viszony. Emellett a patriarchális rendszerben erősebb, több, kifejezettebb a társadalom tagjai között és a családok tagjai közötti agresszió szintje. Emellett a patriarchális rendszerben a társadalomban fontosabb szerepet tölt be a szexualitás, de nem csak annak a mennyisége és jelenvalósága több, hanem a vele kapcsolatos problémák is kifejezettebbek, mert ha egy társadalomban megnőnek a vagyoni különbségek és ezzel párhuzamosan fontosabbá válik a szexualitás, akkor - ott megjelenik a prostitúció - a nemi erőszak (ld a világháborús orosz katonák viselkedését szemben a németekével) - a promiszkuitás - a többnejűség - a vagyoni alapon kierőszakolt kapcsolatok - a nők adás-vétele, vásárlása - a szolgák szexuális kihasználása (ld Odüsszeia) - a szexrabszolgaság - a csoportos orgia - a homoszexualitás - a pedofília - a zoofília - a szexmágia - a cölibátusra kényszerítés - a szexuális megbélyegzés - a kasztrálás - a körülmetélés Azon túl, hogy ezek legtöbbje már az ószövetségben is szerepel, nagyon érdekes, hogy a polinéz szigetek bennszülöttjei között is megfigyelhető volt a csoportos orgia, a cölibátusra kényszerítés és a férfiak körülmetélése, úgyhogy ez utóbbit azért említettem meg. A latin-patriarchális kultúrában érdekes módon elég természetes a homoszexualitás és a transzvesztiták jelenléte, erre példákat is tudok mutatni: 1. Camila Cabello - Havana https://www.youtube.com/watch?v=BQ0mxQXmLsk&t=53s - természetes része a klipnek a transzvesztita 2. Javi Mula - Sexy Lady https://www.youtube.com/watch?v=8frngu0_JpY&t=65s - itt is természetesen feltűnik a transzvesztita, és szintén valami latin előadó részéről 3. "Egy brazil kutatócsoport kémia kategóriában a szerkesztőségi stílusszakértők szerint vogue táncban mondta el, mit fejlesztett a bioszenzorok bűnügyi felhasználásánál." https://www.youtube.com/watch?v=juP2YjZBn0c - a klipben megdöbbentő a természetesen jelen levő genderfluiditás, mindez kutató mérnökök előadásában!! 4. "Ami a homoszexualitást illeti - ez az arab országokban egészen természetes -, arról Ibn Fadlan azt írja, hogy a türkök szörnyű bűnnek tartják. De az egyetlen esetben, amelyre hivatkozik, "egy csupaszállú ifjú" csábítója 400 birka bírsággal megúszta." https://terebess.hu/keletkultinfo/13torzs_1.html Az araboknál tehát természetes volt a homoszexualitás, aminek oka az egyenlőtlen nőeloszlásból megérthető. 5. Bulgária már erősen a muszlim-török kultúra hatása alatt áll, és szintén nagyon erőteljesen át van szexualizálva a nyugati kultúrához képest. Az országban rendkívül népszerű egy cigány transzvesztita előadó: https://www.youtube.com/watch?v=BplsGX5eLLo A szexualitás okkult-mágikus célokra felhasználásához egy idézet: "A szent házasság rítusához olyan mágikus képzetek tapadtak, hogy serkentőleg hat az emberek, az állatok és a földek termékenységére. Az istennőnek a hatalmát a termékenységi képessége adta meg. A földművelés kialakulásával minden attól függött, milyen lesz a gabona, vagy a rizstermés. És ehhez már nem volt elegendő a vadászmágia. A törzsi kultúrában a hierosz gamosz jelképrendszere tehát a termékenységgel függött össze. Ásatások igazolják, hogy az ősi ásóbotok általában phallusokhoz hasonlítanak. Szinte szó szerint: a földműves munkája szexuális rítus volt. A korai városállamokban, amelyeknek a gazdagságáról a földművelés gondoskodott, a hierosz gamosz aztán királyi szertartás lett. Rendszerint az újesztendei ünnepségekhez kapcsolódott és a kultusz centrumaiban ünnepelték, jelképezve vele a város királyának és a város istennőjének az egyesülését. Izráel népe határozottan szembehelyezkedett a hierosz gamosszal kapcsolatos vallási szokásokkal. Az Ez 8,14 elmondja, hogy asszonyok ülnek a templom kapujában, akik siratták Tammuz (Dumuzi) sorsát. - Dumuzi (Tammuz) egyébként az egész drámában nem istenként szerepel, hanem mint földi király, akinek a házassága a nagy istennővel (Inanna-Istar) megkívántatik az ország jövője és gazdagsága érdekében." https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-keresztyen-bibliai-lexikon-C97B2/h-C9DAA/hierosz-gamosz-C9E6E/#Lexikonok%5EKereszty-Hierosz%20gamosz Nagyon sok fent jelzett problémának az oka az, hogy a szexuális aktusokban részt vevő felek egymással egyáltalán nem egyenrangúak, hanem a nemiséget is teljes egészében átjárják a hatalmi viszonyok, az alá-fölé rendelődés, ami aztán mindenféle zavarra és elfajulásra ad lehetőséget. Az egyenrangú nemi viszonyokból sokkal könnyebb kilépni, csakhogy ehhez egyenrangú társadalmi viszonyok is szükségesek. Azt pedig nem lehet csak úgy ukmukfuk törvényekkel rögzíteni, az államtól elvárni ennek a garantálását stb, hanem ezért nagyon sokat kell dolgozni, hogy valami módon úgy jöjjön létre, hogy ne egy általános káosz és állami rabszolgaság és egyéb förmedvény legyen a vége. Egyelőre nem igazán látszik, hogy egy tapodtat is efelé haladnánk, sőt inkább az látszik, hogy rohamosan nőnek a vagyoni egyenlőtlenségek a világ minden részén, és ez bizony a nemi viszonyok számára sem jó hír. Mert az egyenlőbb viszonyok esetében az erősebb inkább gondolja azt, hogy az ő feladata a gyöngébb segítése (pl a szülő feladata, felelőssége a gyerek, mint gyöngébb fél segítése). De ahol megcsontosodik az a nézet, hogy az erősebb joga kihasználni a gyöngébbet, abból nem csak a nők jönnek ki rosszul, hanem nagyon erősen sérülnek a gyerekek is, mert ők mindenképpen a gyöngébb félnek bizonyulnak.
roughneck
2022. február 16. 12:18
Nem sok ertelmet latom annak, hogy vallasi sikra tereljuk a buzi-problematikat. Akinek problemai vannak a nemi identitasaval, az oldja meg a dolgot ugy, ahogy akarja, azt, aki pedig tudja, hogy hol a helye, azt hagyja beken. Ne tolja napona az aberralt hulyesegeit azoknak a kepebe, akik normalisan akarnak elni. Senki sem kivancsi rajuk!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!